0

krönika

Ali Karimi
2017-03-07
Mobil eller Vatten.
”Det finns ca 3,3 miljarder mobiler i världen. Det betyder att ungefär varannan person har en telefon.(https://spa.merinfo.se).” Av världens sju miljarder människor har sex miljarder tillgång till mobiltelefon.”( https://unicef.se).
Med tanke på att vi bor ca 6,68 miljarder människor på jorden, och det är så många som har tillgång till mobiltelefon. Men vet ni om hur många i hela världen som har tillgång till rent vatten och mat? Vet ni att 800 barn dör varje dag på grund av smutsigt vatten. 93 % av Sverige har tillgång till mobiltelefon. Jag tycker att det är kanonbra att man ha tillgång till mobiltelefon. Men har vi tänkt efter varifrån materialet i vår mobil kommer? Nej, det tror jag inte. Vi som bor i rika länder och har det så bekvämt, vi tänker inte ens fem minuter på de små barnen som jobbar i gruvorna i Afrika. Vårt mästerverk är att köpa ny mobil varje år. jag har sett ganska många ungdomar som inte har pengar för att köpa vinterkläder eller annat livsnödvändigt, men de har den bäste mobilen i händerna. Jag känner till många pojkar som lånar pengar av andra för att köpa en ny mobil trots att deras mobil fungerar bättre än min och många andras.
För det första tycker jag att vårt samhälle går åt fel riktning med mobilanvändningen. Det vet vi alla att vi kan köpa COOCA COOLA nästan i hela världen, den som har brist på rent vatten den behöver inte COOCA COOLA som tyvärr finns i hela världen. Och det är helt orättvist att fortfarande saknar 663 miljoner människor tillgång till vatten, medan de rika länderna har mer än 90 % tillgång till vatten och samma med nätverk och mobiltelefonen.
Jag vet att många tycker att jag inte är klok. De tycker att kunskapen har utvecklats och de måsta ha det bästa som finns på marknaden. Eller kanske något tycker att det är deras pengar och de kan göra vad de vill med pengarna.
Jag kan hålla med en del av motargumenten. Men jag måste säga till er att ni är helt sjuka i huvudet. Hade de afrikanska barnen inte grävt, hade du inga pengar och ingen djävla MOBIL. Jag avslutar med att be er, snälla ungdomar, att vara noga med era mobiltelefoner och tänka på vartenda glas vatten som ni dricker.

Kommentera här: